Skontaktuj się z nami
+48 573 503 972

M15: Budowanie zespołu marketingu B2B - zatrudnić czy zlecić?

Spis treści

Opis odcinka

Celem odcinka jest przygotowanie listy kompetencji zespołu marketingu i tych umiejętności, których potrzebujecie. Następnym krokiem jest podjęcie decyzji o zatrudnieniu czy zleceniu zadań specjalistom, których umiejętności potrzebujecie. Dodatkowo w tym treningu pokazaliśmy, jak będzie wyglądał system premiowy działu marketingu w ITrix.

STREFA WIEDZY

link do podcastu

1. Problemy, które najczęściej spotykają przedsiębiorstwa:

– „Zatrudnienie kogoś, kto mówi że potrafi, a ostatecznie nie potrafi”
– Zatrudnienie specjalisty, który ma wąską specjalizację
– Popyt na specjalistów jest większy niż podaż
– Praca marketerów nie odzwierciedla się na ich wyniki
– Nie ma na czele marketera, który będzie kompetentnie zarządzał 


2. Kompetencje pierwszego marketera („głowa” działu marketingu):

1) Rozumienie i budowanie strategii
Rozumieć potrzeby grupy docelowej, budować strategie dotarcia do niej, tworzyć skuteczne komunikaty, umieć wejść w buty klienta. 

2) Rozumienie analityki i umiejętność wyciągania wniosków 

3) Project management 

4) Kompetencje marketingowe
Pierwszy marketer nie musi być specjalistą w jednej dziedzinie, musi się edukować i rozwijać w wielu dziedzinach marketingu i potrafi o każdej z nich coś opowiedzieć.
„Tylko to jest tak, że zamiast wiedzieć wszystko o jednym dzwonie, to wiem zawsze, gdzie dzwoni.”

Jeżeli w firmie nie ma osoby, która zarządza marketingiem, pracuje nad strategią, buyer personami, analizuje i wyciąga wnioski, to nie da się zbudować marketingu na wysokim poziomie. 


3. Premia w dziale marketingu:

Dział marketingu musi generować sprzedaż, a nie same leady, dlatego warto wykorzystać rozwiązanie, że marketerzy otrzymują premię ze sprzedaży. Jeżeli zaś w firmie nie możemy określić skąd pochodzą klienci, to na tym etapie nie powinniśmy inwestować w marketing, ponieważ nie będziemy mogli określić zwrot z inwestycji.


4. Rekrutacja w dziale marketingu:

 Odpowiedź z podcastu: „I teraz to jest z mojej perspektywy najmądrzejsze budowanie zespołu marketingu. I to znaczy budowanie, w którym jest jedna osoba jako szef marketingu, która podzleca poszczególne działania agencji marketingowej i rozlicza te agencje, analizuje cyfry, które pochodzą też z tej agencji. Następnie samodzielnie analizuje strategię, rozwija, hamuje te działania i uruchamia inne.”

Dlaczego? Ponieważ czasami nie potrzebujemy specjalisty np. ds SEO na pełny etat, a wystarczy 5 godzin w miesiąc.


5. Wnioski:
1) Jako pierwszego marketera nie zatrudniamy specjalisty 

2) U pierwszego marketera szukamy kompetencji: strategicznych, analitycznych, project managementowych i marketingowych.
3) Jeżeli już mamy lejek marketingowy, to możemy go zacząć wdrażać np. za pomocą specjalistów zewnętrznych
4) Nie płacić merketerom od lidów tylko od sprzedaży

STREFA treningu

#Trening, czyli jak to robimy w praktyce:

  • Słuchamy podcast Wdrażamy NSM o budowaniu zespołu marketingu, oglądamy odcinek NSM w praktyce o tej samej nazwie
  • Ustalamy termin spotkania z działem marketingu
  • W Wordzie, Miro czy innym narzędziu spisujemy kompetencje, umiejętności i obowiązki pracowników.
  • Ustalamy razem jakich kompetencji nam brakuje i podejmujemy decyzję, jak nabyć te umiejętności czy zlecić na zewnątrz
  • Także na spotkaniu obliczamy ile musi generować leadów zespół, żeby pokryć koszty działu marketingu i wyznaczamy cel, ile chcemy generować klientów.
  • Na podstawie obliczeń przedstawić propozycje systemu premiowego

Subskrybuj nasz kanał i bądź na bieżąco :)

STREFA suplementów

Dzielimy się z Tobą naszymi suplami! Nam pomogły, mamy nadzieję, że Tobie też! :)

Notatki z odcinka

Obliczenia w Miro (system premiowy ITrix)

Wnioski, przemyślenia potreningowe:

  • Zadanie było dla nas stosunkowo łatwe do wykonania, ponieważ już kilka miesięcy temu pracowaliśmy nad tym. Teraz mogliśmy sprawdzić, co się zmieniło
  • Przed nami etap wdrożenia systemu premiowego, dlatego podzielimy się przemyśleniami na ten temat trochę później :)

Dowiedz się o najnowszych treningach jako pierwszy i wyprzedź konkurencję

Newsletter wysyłamy nie częściej niż 1 raz w tygodniu, a znajdziecie w nim najważniejsze informacje oraz materiały dotyczące najnowszych odcinków :D

CRM form will load here

KONTAKT