Skontaktuj się z nami
+48 573 503 972

S04 - Poznaj problemy i wyzwania swoich klientów

Spis treści

Opis odcinka

Celem treningu jest opracowanie problemów i wyzwań klientów. Jest to ważne zadanie, bez którego nie możemy być pewni, że nasza komunikacja z klientem jest dla niego wartościowa. Mając przygotowane problemy i wyzwania poszczególnych Buyer Person handlowcom będzie łatwiej nawiązywać rozmowę i utrzymywać uwagę potencjalnych nabywców, a dział Marketingu będzie tworzył skuteczną komunikację przyciągającą uwagę nowych klientów.

STREFA WIEDZY

link do podcastu

1. Po co opracowywać problemy i wyzwania klientów, ich proces zakupu itd?

Jeśli wiemy do kogo docieramy, jak, gdzie i co z tego wynika, to praca w firmie będzie skuteczniejsza.

Będziemy mieli więcej udanych kampanii reklamowych, ponieważ wiemy kim jest nasza Buyer Persona, czego naprawdę potrzebuje i gdzie tego szuka. Dzięki temu możemy komunikować te wartości na których klientom zależy. Praca w zespole będzie płynna, bo wszyscy będą mówić ‘jednym językiem’ i pracować na tych samych wartościach.
Wniosek: kiedy poświęcimy więcej czasu na przygotowanie podstaw naszego biznesu i dostosowanie ich do rynku, będziemy mieli więcej czasu na rozwój firmy, zamiast analizy nieudanych kampanii i projektów.

2. Po co nam problemy i wyzwania naszych klientów (odpowiedź Szymona):

„Problemy i wyzwania są tym co spaja Buyer Personę i nadaje jej sens”. 

Jeżeli nie wiemy jakie są aktualne problemy naszych Buyer Person, nie będziemy mogli do nich dotrzeć, bo wszystko co będziemy mówili będzie ogólne, nie ciekawe, nie wartościowe, naszych mailów nie będą czytać. Znając problem klienta możemy dostosować swoją wartość do niego, będziemy mogli się dowiedzieć jakie problemy są najbardziej istotne i konwertowane. Wiedząc jakie są problemy naszych klientów będziemy mogli tworzyć dedykowane materiały, LP, ebooki, które adresują ten problem/problemy.

Ważne: Klienci chcą rozmawiać z ekspertami, którzy wiedzą jakie on ma problemy i wyzwania. To że mówimy o sensownych wartościach dla klienta – generuje zaufanie.
Handlowiec przed spotkaniem, może przygotować wartości które będą ważne dla tego typu klienta, nie będzie musiał ich wymyślać w trakcie rozmowy.

„Musimy się na sposób stały rozkminiać jak aktualne problemy naszej grupy docelowej wiążą się z tym co my możemy im dać i zaproponować”

(przykład z firmą o oszczędnościach na prądzie i wzroście cen na gaz)

Myślimy: Ok, moja Buyer Persona obecnie ma taki problem, to skoro go ma, jak mogę go wyleczyć?
Kiedy dokładnie znamy problemy i wyzwania swojej Buyer Persony, wiemy czym będziemy dla nich unikalni, dlaczego potrzebują naszych usług, i będą to rzeczy naprawdę istotne i wartościowe, że u nas kupią.

„Im lepiej znamy problemy i wyzwania naszych klientów tym łatwiej robić prospecting, marketing i sprzedaż. Im częściej ich aktualizujemy tym bardziej spada ryzyko tego, że nasza firma oderwie się od rzeczywistości i będzie robiła rzeczy bezsensowne, które nie nadążają za obecną sytuacją rynku”

STREFA treningu

1. Lista rzeczy, które musimy zrobić:

  • Przeprowadzić spotkanie z zespołem na temat problemów i wyzwań Buyer Person
  • Przeprowadzić rozmowy, zrobić research na temat aktualności wypisanych problemów i wyzwań klientów


2. #Trening, czyli jak to robimy w praktyce:

  • Słuchamy podcast Wdrażamy NSM o problemach i wyzwaniach klientów, oglądamy odcinek NSM w praktyce o tej samej nazwie
  • Przeprowadzić spotkanie z zespołem:
Zapraszamy na spotkanie wszystkich pracowników, które mają dane ze współpracy z klientami, wszyscy razem wypisujemy problemy i wyzwania, które aktualnie znamy.
Powiadamiamy handlowców, że jeżeli pracują z klientami i trafiają na nowy problem, to muszą zaktualizować BP. Trzeba ustalić, kto będzie odpowiedzialny za aktualizacje BP i wszystkie nowo-wykryte problemy i wyzwania klientów najpierw trafiają do niego, on sprawdza i potem zapisuje.
Aktualizować te problemy i wyzwania trzeba w sposób ciągły.

  • Zrobić research:
Team marketingowy musi chodzić po grupach, po forach internetowych, po konferencjach, gdzie pojawiają się nasi klienci, i dowiadywać się jakie mają problemy i wyzwania.

  • Przeprowadzić rozmowy z klientami:

Mamy wiele sposobów na przeprowadzenie rozmów z przedstawicielami naszych Buyer Person.

  • Możemy przeprowadzić wywiad telefoniczny z obecnymi klientami, którzy są przedstawicielami danego segmentu.
Porozmawiać z nimi o tym: Z czym aktualnie się borykają? Co jest ich największym celem? Co robią, żeby te cele osiągnąć? A jeżeli chodzi o to co robią, to gdzie najbardziej się blokują? Co im najbardziej przeszkadza w dotarciu do tych celów? Gdzie upatrują największe bariery? Czego obecnie najbardziej potrzebują? Co jest największym problemem i sprawia, że nie mogą spać?

  • Można przeprowadzić analogiczny wywiad z nowymi klientami, na LI, na grupach (Przykładowy post na grupie FB: Czy ktoś z was pracuje w firmie produkcyjnej? Prosiłbym o 5-10 minut rozmowy, chętnie się odwdzięczę, jeżeli będzie to tylko możliwe, chciałbym zrozumieć z czym się borykacie)

Subskrybuj nasz kanał i bądź na bieżąco :)

STREFA suplementów

Dzielimy się z Tobą naszymi suplami! Nam pomogły, mamy nadzieję, że Tobie też! :)

Notatki z odcinka

Wnioski, przemyślenia potreningowe:

  • Bez poprzednich odcinków i wykonanych zadań nie zrobisz tego ćwiczenia. Wymaga ono rzetelnych wniosków opracowanych na temat Buyer Persony, naszych wartości itd.
  • Z naszego doświadczenia, lepiej jest zrobić analizę tych problemów i wyzwań telefonicznie, aniżeli formularzem, ponieważ możemy więcej wątków i tematów poruszyć, a także zdobyć więcej informacji dzięki zbudowaniu relacji.
  • Problemy i wyzwania trzeba ciągle aktualizować. W świecie wszystko się zmienia, to co jest aktualne dzisiaj, jutro może zniknąć, więc musimy być na bieżąco. O aktualnych problemach i wyzwaniach klientów możemy dowiadywać się nawet dzięki krótkiej rozmowie przy kawie - im luźniejsza atmosfera, tym łatwiej się gada :)
  • Warto utworzyć sobie proces/workflow, który pozwoli zarządzać zgłoszeniami nowych problemów.
  • Jeżeli jeden klient ma ‘turbo ważny pilny problem’, to nie oznacza, że inni klienci też go mają. Żeby móc powiedzieć o problemie, że jest on aktualny dla wszystkich przedstawicieli Buyer Persony, trzeba wyciągnąć wnioski na podstawie odpowiedniej ilości przeprowadzonych rozmów.

Dowiedz się o najnowszych treningach jako pierwszy i wyprzedź konkurencję

Newsletter wysyłamy nie częściej niż 1 raz w tygodniu, a znajdziecie w nim najważniejsze informacje oraz materiały dotyczące najnowszych odcinków :D

CRM form will load here

KONTAKT