Skontaktuj się z nami
+48 573 503 972

M12: Analityka - skąd wiedzieć co działa w marketingu, a co nie?

Spis treści

Opis odcinka

Celem odcinka jest uświadomienie ważności analityki w marketingu, jej roli w wyciąganiu wniosków na temat skuteczności przeprowadzonych działań, a także w podejmowaniu decyzji. Zadaniem w tym odcinku jest sprawdzenie analityki naszej strony internetowej, dzięki któremu dowiedzieliśmy się dużo ciekawych informacji.

STREFA WIEDZY

link do podcastu

1. Czym jest analityka? (odpowiedź Karola Kieżela)

Analityka to jest świadomość, świadome traktowanie marketingu, wiedza co z czego wynika i co się dzieje z pieniędzmi, które przeznaczamy na marketing.
Bardzo duży firm praktycznie nie ma wdrożonej analityki, a 8 na 10 firm ma ją wdrożoną źle.


2. Od czego zacząć?

Zdefiniować w jakim miejscu jest firma:
1 poziom – kompletnie nie mamy świadomości, może jakieś dane są zbierane, ale nie wiemy z pewnością, nie zaglądamy tam, ponieważ nie widzimy sensu i nie umiemy interpretować te dane
2 poziom – mamy narzędzia, zaglądamy do nich, spisujemy dane, ale robimy to nieregularnie i te dane nie mają wpływu na podejmowane decyzje
3 poziom – mamy narzędzia, mierzymy statystyki, które są kluczowe biznesowo i analityka jest ściśle powiązana z celami biznesowymi firmy

Analityka pozwala na weryfikację tego co opracowaliśmy, czy jest ono prawidłowe i czy idziemy w dobrym kierunku.


3. Statystyki, które podał Hubspot:

15% marketerów mierzy sukces swojego contentu przez pryzmat leadów, które generuje ten content.
35% marketerów wskazuje, że pomiar ROI działań kampanijnych marketingowych jest dla nich ważny.


4. Co powinniśmy zrobić?

Tworząc content musimy zawsze odpowiedzieć na pytanie „I co z tego?”, na przykład, „I co z tego, że pokazałem 5 funkcji poczty w Bitrix24?” -> „Moja Buyer Persona dowie się o tych funkcjach i będzie z nich korzystała, to ułatwi jej pracę w Bitrix24”. 

Nasza strona jest centrum analityki związana z działalnością marketingową firmy. 

1 krok to przeanalizowanie strony internetowej (mapowanie punktów styku na stronie internetowej):

  • co się na niej znajduje,
  • w jaki sposób konwertujemy odbiorców na leady,
  • jakie są najważniejsze aktywności, które chcemy mierzyć na stronie
„Bez świadomości, które zdarzenia na stronie są bardzo ważne, ciężko nam będzie połączyć źródła ruchu, czyli np. kampanie zewnętrzne, media społecznościowe, ruch organiczny z wyszukiwarki, z leadami, które są efektem tych działań” 

Analityka jest narzędziem obiektywnym, nie kierujemy się ‘przeczuciem’, ponieważ często może ono być błędne.
Zdarzenia na stronie warto podzielić na zdarzenia i konwersję. Zdarzenia to duża grupa wydarzeń, które dzieją się na naszej stronie (klikania, scrollowania), a konwersja to bardziej ograniczona grupa zdarzeń, które są dla nas kluczowe i chcemy ich mierzyć, dlatego, że one mają największe szanse na skonwertowanie anonimowego użytkownika na leada. 

To pozwala mierzyć Google Analytics 4. Najpierw musimy skonfigurować zdarzenia, a później wybrane zdarzenia skonfigurować jako konwersję.
Skorzystanie z Google Tag Manager pozwoli podpiąć zdarzenia Google Analitycs 4 i skrypty innych programów (Hotjar, Clarity), umożliwają one robienie m.in. map aktywności. 

To jest już poziom techniczny, żeby go skonfigurować potrzebujemy osoby, która będzie w stanie ogarnąć te tematy techniczne. Nie zawsze deweloperzy, które odpowiadały za stworzenie naszej strony, to są najlepsze osoby do konfiguracji analityki marketingowej. 

Bardzo ważne jest nie tylko zbieranie danych, ale także ich interpretacja i wyciąganie wniosków.


5. Jak sprawdzić, czy analityka jest dobrze zrobiona?

Sprawdzić nasz Google Analytics 4 i zweryfikować czy te dane spływają do nas. „Bardzo ważne jest to, żeby efektem takiej konfiguracji były dane, które są dla nas zrozumiałe. Nie powinniśmy dążyć do samej konfiguracji, a do tego, żeby dane były wyświetlane w zrozumiały sposób”


6. Już mamy dane, co dalej?

Jeżeli mierzymy co się dzieje na naszej stronie to jesteśmy w stanie zidentyfikować, które kanały i działania marketingowe, kierujące na naszą stronę przynoszą najlepsze efekty. 

Bardzo ważnym są UTM to jest krótki skrypt, który dodajemy do linku i kiedy prowadzimy jakieś kampanie, to jesteśmy w stanie mierzyć z jakiego źródła przyszła dana osoba. Atrybucja pokazuje które działania marketingowe i na którym etapie przyniosą najlepszy efekt w przypadku danego klienta / konwersji. 

Jak często analizować te dane? – Przynajmniej raz w tygodniu. 

Analityka musi się ewoluować razem z firmą. Ważne także na samym końcu zbierania danych i ich analizy, tworzyć czytelne raporty.

STREFA treningu

#Trening, czyli jak to robimy w praktyce:

  • Słuchamy podcast Wdrażamy NSM o analityce w marketingu, oglądamy odcinek NSM w praktyce o tej samej nazwie
  • Sprawdzić osobiście bądź za pomocą eksperta, analitykę strony internetowej, czy jest ona dobrze skonfigurowana

Subskrybuj nasz kanał i bądź na bieżąco :)

STREFA suplementów

Dzielimy się z Tobą naszymi suplami! Nam pomogły, mamy nadzieję, że Tobie też! :)

Notatki z odcinka

Wnioski, przemyślenia potreningowe:

  • Warto pamiętać o publikowaniu tagów w Google Tags, ponieważ są one zapisane w wersji roboczej
  • Tagi w GTM muszą być aktualizowane, jeżeli zmieniłeś/łaś nazwę np. przycisku na stronie, odpowiedni tag musi być zmieniony
  • Będziemy pracować z analityką, dzięki temu będziemy wyciągać wnioski i podejmować decyzje

Dowiedz się o najnowszych treningach jako pierwszy i wyprzedź konkurencję

Newsletter wysyłamy nie częściej niż 1 raz w tygodniu, a znajdziecie w nim najważniejsze informacje oraz materiały dotyczące najnowszych odcinków :D

CRM form will load here

KONTAKT