Skontaktuj się z nami
+48 573 503 972

Czym jest NPS? Jak badać lojalność klientów?

zdjęcie-artykuł

Angelina Shuliak

Możesz codziennie ciężko pracować nad ulepszeniem swojego produktu, ale co to da, jeśli klienci odejdą i pozostaną niezadowoleni? Postawy klientów wobec Twojej firmy to nie tylko powód do dumy lub smutku, ale także punkt do rozwoju.

W tym artykule powiemy o tym, czym jest wskaźnik NPS i co jest największą zaletą badania satysfakcji klientów.

Data publikacji: 7 listopada 2022 

Czym jest NPS?

NPS (Net Promoter Score, czyli Wskaźnik Rekomendacji Netto) to wskaźnik, który pokazuje, co klienci myślą o Twojej firmie. Wskaźnik lojalności konsumentów mierzy:

  • skłonność użytkowników do polecania Twojego produktu;
  • jakie jest prawdopodobieństwo, że znowu od Ciebie kupią.

Obliczanie NPS opiera się na odpowiedziach użytkowników w skali z punktami na pytanie "Jak prawdopodobne jest, że polecisz firmę znajomym?". Zebrane odpowiedzi zostają przedstawione w trzech grupach podzielonych według ocen badanych klientów.

NPS można uzyskać na podstawie badania satysfakcji klienta, np.:

  • Klient dokonuje zakupu.
  • Firma kontaktuje się z nim i przeprowadza badanie. Przykładowo, klient otrzymuje maila lub push z prośbą o ocenę swojej wizyty w sklepie i odpowiedź na pytanie, “Czy poleciłbyś firmę znajomym i przyjaciołom”.
  • Po przeprowadzeniu badania marketerzy analizują dane i obliczają NPS, aby poznać ogólny poziom lojalności klientów, którzy dokonali zakupu w danym okresie i ocenić czy zmierzamy w dobrym kierunku.

Nie chcesz ręcznie wysyłać klientom prośby o ocenę Twojej firmy?

System wyśle to zamiast Ciebie!

Dlaczego NPS jest ważny?

Metryka NPS pozwala:

  • określić, jak skutecznie przedsiębiorstwo współpracuje z konsumentami i jak oni postrzegają firmę. Im wyższy wskaźnik, tym bardziej zadowoleni są klienci, gotowi wrócić po powtórne zakupy i opowiedzieć o marce swoim znajomym i krewnym.
  • monitorować jakość usług. Nie zawsze możliwe jest samodzielne śledzenie problemów w interakcjach z klientami. Łatwiej jest zbierać opinie od klientów i śledzić zmiany we wskaźniku lojalności. Stały spadek NPS to powód do przemyślenia procesu customer experience.
  • znaleźć przyczyny niezadowolenia konsumentów. Niski NPS wskazuje, że firma ma problem. Metryki nie powiedzą Ci jakie one są - będziesz musiał poszukać barier, które zwiększają niezadowolenie klientów. Można to zrobić za pomocą szczegółowej ankiety - zaoferować rabat za przejście, aby konsumenci byli zmotywowani, a ich odpowiedzi były przydatne.
  • śledzić problemy klientów i na tej podstawie móc planować dostawy i wielkość sprzedaży.
  • planować kampanie promocyjne. Aktualna lojalność pokazuje Twoje perspektywy na pozyskanie klientów. Jeśli użytkownicy są teraz niezadowoleni z Twojej firmy, musisz najpierw przepracować ich problemy. W przeciwnym razie przyciąganie nowych będzie porażką - oni również będą mieli negatywne doświadczenia i odejdą.

youtube-itrix

Wiesz, że masz darmowy dostęp do wiedzy o Bitrix24?

Zajrzyj na nasz kanał YouTube! Poradniki, instrukcje, webinary, omówienia najczęściej zadawanych pytań i wiele innych odcinków znajdziesz na kanale ITrix!

Zobacz kanał ITrix

Jak obliczyć NPS

Przeprowadzenie ankiety

Przed tym jak obliczyć NPS, musimy przeprowadzić ankietę, zadając jedno pytanie dotyczące rekomendacji firmy. Prosimy klientów o ocenę w skali od 0 do 10, jak bardzo są skłonni polecić nasze produkty lub usługi. Następnie musimy podzielić wszystkich badanych na trzy grupy:

  • 0-6 punktów - Krytycy. Niezadowolony klient, który może po prostu przejść do konkurencji lub nawet zrujnować reputację marki złymi recenzjami, jest krytykiem danej marki niepolecającym firmę.
  • 7-8 punktów - są Pasywni w postawie. Nie mieli żadnych problemów z firmą, ale też nie znaleźli niczego wspaniałego o marce, produkcie czy usłudze. Szansa, że neutrale wrócą po ponowny zakup jest niewielka. Istnieje duże ryzyko, że przejdą do innej firmy, jeśli uznają, że jest lepsza.
  • 9-10 punktów - do grupy Promotorów zaliczamy lojalnych klientów, którzy są zadowoleni z firmy, będą polecać markę i produkt swoim znajomym i jest większa szansa, że wrócą po ponowny zakup.
Pasywni nie są uwzględniani we wzorze na badanie NPS, ale ich liczba powinna być policzona, aby dowiedzieć się, ilu zwolenników i krytyków ma w sumie firma.

Obliczanie wskaźnika nps

Żeby obliczyć wskaźnik nps skorzystaj ze wzoru:

NPS (%) = (%) liczba Promotorów - (%) liczba Krytyków

Badanie lojalności klientów za pomocą tej metryki pozwoli ocenić wskaźnik sukcesu firmy czy konkretnej usługi. Planowanie dalszych działań przedsiębiorstwa związanych m.in. ze wzrostem przychodów firmy musi rozpocząć się z oceny lojalności klientów.

Uproszczony wzór:

NPS (%) = [(liczba zadowolonych klientów - osoby niezadowolone) * 100%] podzielić przez łączną liczbę udzielonych odpowiedzi.

Interpretacja wyników:

  • Jeśli wartości nps wahają się między 30 a 50%, musisz więcej pracować nad tworzeniem pozytywnej opinii o Twojej firmie, najprawdopodobniej usługi, które oferujesz klientom, nie spełniają ich oczekiwań.
  • Wartości powyżej 50% wskazują na pomyślny rozwój firmy.
  • Jeżeli otrzymałeś wynik poniżej 30% musisz pilnie podjąć działania.

NPS w Bitrix24

Dzięki Bitrix24 możesz tworzyć formularze CRM i badać opinie Twoich klientów o firmie. Zamiast 30 min na jednego klienta spędzisz 5 min, żeby to zrobić. Później wszystkie odpowiedzi będą przechowywane w systemie Bitrix24.CRM, i za pomocą jednego kliknięcia wyeksportujesz te dane do Excela.

Korzystając z Bitrix24 możesz tworzyć ankiety nie tylko dla badania nps, ale także dla każdego celu marketingowego i sprzedażowego, gdzie musisz kontaktować się z klientem i przeprowadzać badania zachowań konsumentów.

Jeżeli chcesz, żebyśmy stworzyli formularze w Bitrix24 dla Twojej firmy, umów się na bezpłatną konsultację.

Podsumowanie

W tym artykule dowiedziałeś się czym jest NPS, jak go obliczać i czy warto z niego korzystać. 

A w przypadku, gdy chcesz poświęcić jeszcze mniej czasu na to badanie, skorzystaj z pomocy ITrix, stworzymy dla Twojej firmy formularze CRM, procesy biznesowe i pokażemy jak korzystać z narzędzi Bitrix24, które zwiększają sprzedaż i pomagają uporządkować pracę w firmie.

autor-artykułu

O autorze

Angelina Shuliak jest specjalistką ds. marketingu w ITrix. Wspólnie z Olą zarządzają działem marketingu niemal od początku istnienia firmy, a jak same mówią, są "dream teamem".

"Dużo się uczymy, testujemy nowe narzędzia i podejścia, a dzięki temu, że sami korzystamy z Bitrix24, piszemy merytoryczne artykuły na ten temat, chociaż czasem korzystamy z wskazówek od działu IT."

Angelina ceni otrzymywanie feedbacku od zespołu, zwłaszcza gdy klienci korzystają z naszych treści i dzielą się swoimi potrzebami. Jest również autorką naszych e-booków, które możesz znaleźć w artykułach na blogu.

Chcesz sprawdzić czy Bitrix24 ma to, czego potrzebuje Twoja firma?